Pressmeddelanden eller pressreleaser är någonting som ramlar in oupphörligen i journalisters mejlboxar. En del är välformulerade och lätta att avkoda i en stressad reportervardag, annat liknar mer ordbajsigt sälj och riskerar att hamna direkt i papperskorgen. 

Så hur skriver man ett pressis som journalisterna hakar på? Här kommer några tips. 

Ha en tydlig vinkel. Vad vill du med ditt pressmeddelande, vilken nyhet vill du förmedla, vad är viktigt? Tänk som en journalist. Varför ska tidningen skriva om detta? Är det nytt eller hett, har det allmänintresse? Välj ut det som är mest intressant och fokusera ditt pressmeddelande på det. Sammanfatta gärna i en mening och använd den som rubrik i mejlet.   

Skicka med en bild eller helst flera. Människor som läser en artikel vill gärna ha ett ansikte på den som uttalar sig. Kanske har tidningen egna arkivbilder eller så vill man ta nya, egna. Men för att vara på säkra sidan är det alltid bra att bifoga bilder i olika format. Högupplösta givetvis.  

Tydlig kontaktinformation. Skriv ut telefonnummer och mejladress till rätt person eller hens assistent. Att behöva gå omvägar kring pressavdelningar eller receptionister skapar onödig irritation eftersom det tar tid som kunde spenderats klokare. 

Var tillgänglig. Låter som en självklarhet, men jag vet inte hur ofta det har hänt att den person som står som kontakt faktiskt varit okontaktbar; bortrest, suttit i möte eller gått för dagen. Vet om när pressmeddelandet skickas och sätt av luft i kalendern. 

Skippa säljsnack och interna termer. Många av dagens redaktioner är slimmade och har begränsat med tid att detaljstudera varenda pressmeddelande. Reportrarna är experter på att sätta sig in i krångliga texter och snabbt avgöra om det finns något nyhetsvärde. Behövs det en branschparlör för att avkoda ditt pressmeddelande? Eller liknar det mest ett flashigt reklamutskick? Då kommer det förmodligen förpassas till papperskorgen. 

Så några ord om själva utskicket. Har du en journalistkontakt som du vill skicka till? Gör gärna det, men glöm inte att hen kan vara ledig eller sjuk just den här dagen. För att inte riskera att ditt pressmeddelande ska bli liggande oläst i någons inkorg, kanske i veckor, är det bra att skicka till flera personer eller till en gemensam redaktionsmejl. Tidningarna har ofta tydliga kontaktuppgifter på sina hemsidor. 

Ett vanligt mejl funkar oftast bäst. Även om du bifogar pressmeddelandet i en tjusig fil så se till att även klistra in texten OCH kontaktuppgifterna direkt i mejlet. Så slipper reportern att lägga tid på att öppna bifogade filer och kan snabbare avgöra om ditt pressmeddelande är något att skriva om. 

En del, exempelvis offentliga verksamheter, använder sitt nyhetsbrev som pressmeddelande och meddelar alla sina prenumeranter samtidigt, oavsett om det handlar om journalister eller allmänhet. Fördelen med det är att alla får samma ursprungsinformation, nackdelen är att intresset för att läsa en eventuell uppföljande artikel, som i nio fall av tio ger mer kött på benen, kan bli lägre eftersom folk känner igen nyheten och kan tycka att de redan läst den. 

Det sista och kanske viktigaste: se ditt pressmeddelande som ett tips, inte en förfrågan. Journalistiken är fri och oberoende och det är journalisternas jobb att tillsammans med redaktörer och utgivare bedöma nyhetsvärdet i det som kommer in till redaktionen. Du kan alltså inte kräva att någon skriver en artikel om ditt pressmeddelande eller att artikeln har just den vinkel du själv vill ha. Men det är givetvis fritt fram att följa upp pressmeddelandet med ett telefonsamtal, kanske hittar journalisten en annan krok som du inte tänkt på. Var öppen för alla möjligheter.